piątek, 22 listopada 2013

Jak zostać małym pisarzem w pięciu prostych krokach

POZIOM: 7-10

W listopadzie wieczory są coraz dłuższe i ze względu na aurę spędzane coraz częściej domu. Każdy pomysł na zabawę dla dzieci jest więc teraz szczególnie cenny. Jak spędzić listopadowe wieczory bawiąc się, a jednocześnie ucząc dzieci nowych umiejętności? Można spróbować wyszkolić małego pisarza. Najlepiej edukację literacką rozpocząć od warsztatów podczas których nauczymy dziecko pisać opowiadanie. 
Napisanie opowiadania może się wydawać zadaniem nie do przejścia dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, jednak można tę czynność rozłożyć na kilka mniejszych – czyli 'pokroić słonia na kawałki' – wtedy okaże się, że to zadanie nie jest takie trudne. Kiedy wprowadzimy dziecko w świat twórczości literackiej w formie zabawy, nawet się nie spostrzeże kiedy opowiadanie będzie gotowe, a satysfakcja ze stworzenia swojego pierwszego dzieła ogromna :)
Poniżej mój autorski sposób na napisanie opowiadania, każde z poniższych ćwiczeń można zaplanować na jeden wieczór. Żeby zachęcić dziecko do zabawy wykorzystałam uwielbiane przez dzieci (i dorosłych) Fistaszki (ang. Peanuts) http://www.comics.com/comics/peanuts/index.html
KROK 1: OPOWIADANIE OBRAZKOWE
Pierwsze zadanie literackie polega na opisaniu w kilku zdaniach co dziecko widzi na obrazkach układających się w logiczną całość. Tylko od wyobraźni dziecka zależy jak rozbudowany i ciekawy będzie ten opis.

Wersja do wydruku do pobrania TUTAJ

KROK 2: CHARAKTERYSTYKA BOHATERÓW

Drugie zadanie polega na nadaniu imion oraz cech bohaterom opowiadania według poniższego klucza. Postacie można dodatkowo pokolorować, co będzie pomocne przy opisywaniu wyglądu. 

IMIĘ:
WYGLĄD:
LUBI:
NIE LUBI:
HOBBY:
CECHY CHARAKTERU:





Wersja do wydruku do pobrania TUTAJ

KROK 3: DIALOGI

Zadanie trzecie polega na uzupełnieniu dialogów w poniższym komiksie. 


Wersja do wydruku do pobrania  TUTAJ

KROK 4: PLAN OPOWIADANIA W PIĘCIU PYTANIACH

Następne zadanie polega na udzieleniu odpowiedzi na pięć pytań, na podstawie których stworzymy plan całego opowiadania (ang. WH-questions).
Przykład poniżej:
KTO?                    Mama
CO?                      zgubiła portfel w
GDZIE?                 drodze do pracy
KIEDY?                 w poniedziałkowy poranek bo
DLACZEGO?          w pośpiechu wyciągała telefon z torebki

KROK 5: PISANIE OPOWIADANIA

Na koniec mając już schemat opowiadania, charakterystykę postaci, oraz po przećwiczeniu pisania dialogów i opisywania obrazków, dziecko jest gotowe do napisania swojego pierwszego opowiadania. Naszym zadaniem jest wspieranie całego procesu, m.in. pomoc w doborze odpowiednich słów, poprawianie ewentualnych błędów ortograficznych, gramatycznych i stylistycznych. Dobrą zachętą do napisania opowiadania będzie też prezent w postaci zabawnego długopisu i kolorowych kartek.


How to become a small writer in five simple steps
LEVEL: 7-10
In November evenings are getting longer and because of the weather spent more and more at home. Any idea of fun for children is therefore particularly valuable now. How to spend November evenings playing and teaching children new skills at the same time? You can try to train a little writer. The best way to start literary education is to do a workshop during which you teach a child to write a story.

Writing a short story may seem to be an unfeasible task for school children, but this activity can be decomposed into several smaller ones – in other words we  'cut an elephant to pieces' - then it turns out that it is not that difficult. When you introduce your child to the world of literary works in the form of fun, they won’t even notice when the story is ready, and the satisfaction of creating his first works will be enormous :)
Below I present my author’s way to write a story, each of the following exercises can planned for one evening. To encourage your child to have fun I used Peanuts adored by children (and adults) http://www.comics.com/comics/peanuts/index.html

STEP 1: PICTURE STORY
The first task is to describe in several sentences what the child sees in the pictures arranged in a logical whole. It depends on the child’s imagination only how extensive and interesting the description will be.

 STEP 2: CHARACTERS’ DESCRIPTION
The second task is to give names and features to the characters of the story according to the following key. The characters can be also colored, which will be helpful in describing the appearance.

NAME:
APPEARANCE:
LIKES:
DISLIKES:
HOBBIES:
FEATURES OF THE CHARACTER:
STEP 3: DIALOGUES
The third task is to complete the dialogues in the comic below.

STEP 4: PLAN OF THE STORY IN THE FIVE QUESTIONS
The next task involves answering five WH-questions on which we will base the plan of the whole story. The example below:

WHO? Mummy
WHAT? lost her wallet on
WHERE? the way to work
WHEN? on Monday morning because
WHY? she took out the mobile phone out of the bag in a hurry
STEP 5: WRITING A STORY
In the end when we already have a scheme of the whole story, the description of the characters and after the dialogues are written and the pictures are described, your child is ready to write their first story. Our task is to support the whole process, including helping them to choose the right words and correcting any spelling, grammar and stylistic mistakes. A great encouragement to write a short story will be also a gift in the form of a funny pen and colored sheets.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz