POZIOM: 7-10
KROK 1: OPOWIADANIE OBRAZKOWE
Pierwsze zadanie literackie polega na opisaniu w kilku zdaniach co dziecko widzi na obrazkach układających się w logiczną całość. Tylko od wyobraźni dziecka zależy jak rozbudowany i ciekawy będzie ten opis.
KROK 2: CHARAKTERYSTYKA BOHATERÓW
KROK 3: DIALOGI
Zadanie trzecie polega na uzupełnieniu dialogów w poniższym komiksie.
KROK 4: PLAN OPOWIADANIA W PIĘCIU PYTANIACH
W listopadzie wieczory są coraz dłuższe i ze względu na aurę spędzane
coraz częściej domu. Każdy pomysł na zabawę dla dzieci jest więc teraz szczególnie cenny. Jak spędzić listopadowe wieczory bawiąc się, a jednocześnie ucząc dzieci nowych umiejętności? Można spróbować wyszkolić małego pisarza. Najlepiej edukację literacką rozpocząć od warsztatów podczas których nauczymy dziecko pisać opowiadanie.
Napisanie opowiadania może się wydawać zadaniem nie do
przejścia dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, jednak można tę czynność rozłożyć na kilka mniejszych – czyli 'pokroić słonia na
kawałki' – wtedy okaże się, że to zadanie nie jest takie trudne. Kiedy
wprowadzimy dziecko w świat twórczości literackiej w formie zabawy, nawet się
nie spostrzeże kiedy opowiadanie będzie gotowe, a satysfakcja ze stworzenia swojego pierwszego dzieła ogromna :)
Poniżej mój autorski sposób na napisanie opowiadania, każde
z poniższych ćwiczeń można zaplanować na jeden wieczór. Żeby zachęcić dziecko
do zabawy wykorzystałam uwielbiane przez dzieci (i dorosłych) Fistaszki (ang. Peanuts) http://www.comics.com/comics/peanuts/index.html
Wersja do wydruku do pobrania TUTAJ
KROK 2: CHARAKTERYSTYKA BOHATERÓW
Drugie zadanie polega na nadaniu imion oraz cech bohaterom opowiadania według poniższego klucza. Postacie można dodatkowo pokolorować, co będzie pomocne przy opisywaniu wyglądu.
IMIĘ:
WYGLĄD:
LUBI:
NIE LUBI:
HOBBY:
CECHY CHARAKTERU:
Wersja do wydruku do pobrania TUTAJ
Następne zadanie polega na udzieleniu odpowiedzi na pięć pytań, na podstawie których stworzymy plan całego opowiadania (ang. WH-questions).
Przykład poniżej:
KTO? Mama
CO? zgubiła portfel w
GDZIE? drodze do pracy
KIEDY? w poniedziałkowy poranek bo
DLACZEGO? w pośpiechu wyciągała telefon z torebki
KROK 5: PISANIE OPOWIADANIA
Na koniec mając już schemat opowiadania, charakterystykę postaci, oraz po przećwiczeniu pisania dialogów i opisywania obrazków, dziecko jest gotowe do napisania swojego pierwszego opowiadania. Naszym zadaniem jest wspieranie całego procesu, m.in. pomoc w doborze odpowiednich słów, poprawianie ewentualnych błędów ortograficznych, gramatycznych i stylistycznych. Dobrą zachętą do napisania opowiadania będzie też prezent w postaci zabawnego długopisu i kolorowych kartek.
How to become a small
writer in five simple steps
LEVEL: 7-10
In November evenings are getting longer and
because of the weather spent more and more at home. Any idea of fun for
children is therefore particularly valuable now. How to spend November evenings
playing and teaching children new skills at the same time? You can try to train
a little writer. The best way to start literary education is to do a workshop
during which you teach a child to write a story.
Writing a short story may seem to be an
unfeasible task for school children, but this activity can be decomposed into
several smaller ones – in other words we 'cut an elephant to pieces' - then it turns
out that it is not that difficult. When you introduce your child to the world
of literary works in the form of fun, they won’t even notice when the story is
ready, and the satisfaction of creating his first works will be enormous :)
Below I present my author’s way to write a
story, each of the following exercises can planned for one evening. To
encourage your child to have fun I used Peanuts adored by children (and adults)
http://www.comics.com/comics/peanuts/index.html
STEP 1: PICTURE STORY
The first task is to describe in several
sentences what the child sees in the pictures arranged in a logical whole. It
depends on the child’s imagination only how extensive and interesting the
description will be.
STEP 2: CHARACTERS’ DESCRIPTION
The second task is to give names and features
to the characters of the story according to the following key. The characters
can be also colored, which will be helpful in describing the appearance.
NAME:
APPEARANCE:
LIKES:
DISLIKES:
HOBBIES:
FEATURES OF THE CHARACTER:
STEP 3: DIALOGUES
The third task is to complete the dialogues in
the comic below.
STEP 4: PLAN OF THE
STORY IN THE FIVE QUESTIONS
The next task involves answering five WH-questions
on which we will base the plan of the whole story. The example below:
WHO? Mummy
WHAT? lost her wallet on
WHERE? the way to work
WHEN? on Monday morning because
WHY? she took out the mobile phone out
of the bag in a hurry
STEP 5: WRITING A
STORY
In the end when we already have a scheme of the
whole story, the description of the characters and after the dialogues are
written and the pictures are described, your child is ready to write their first
story. Our task is to support the whole process, including helping them to
choose the right words and correcting any spelling, grammar and stylistic mistakes.
A great encouragement to write a short story will be also a gift in the form of
a funny pen and colored sheets.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz